Lida Zegel-van Tiel - GroenLinks

mw. A.G. Zegel-van Tiel (Lida)

ag.zegel@deventer.nl
mobiele nummer 06-21966085

Als jong meisje heb ik nooit gedacht ooit in een gemeenteraad te komen. Hoe kom ik hier dan terecht?! Voor mij was dat toen ik merkte dat niet alles en iedereen wat kwetsbaar is altijd voor zichzelf kan opkomen. Eigenlijk dus ook mijn eerste politieke bewustzijn. Uit te zoeken welke partij bij mij paste en daar lid van te worden, was de start. Tegelijk ben ik altijd actief geweest als vrijwilliger en werd het bijna vanzelfsprekend dat ik me ook voor mijn buurt in ging zetten. Betrokken zijn, mee praten en samen de beste buurt maken. Allemaal stappen die een uiteindelijke overstap naar gemeenteraadslid mogelijk maakten. En dat ik nu al voor een derde periode in de gemeenteraad zit, had ik dus nooit verwacht.

Ontmoeting

Dat er mensen zijn die een afstand tussen de politiek voelen, vind ik heel jammer. Persoonlijk doe ik erg mijn best om iedereen persoonlijk te ontmoeten en te woord te staan. Dat kan van een toevallige ontmoeting op straat zijn tot bewust zoeken van contact per mail. Door in de gemeenteraad te zitten hoor, zie en weet ik veel van wat er in de gemeente gebeurt. Ik heb ook veel mensen leren kennen en heb daardoor ook een enorm netwerk opgebouwd. Waar ik nu het meest gelukkig van word? Mensen verbinden!

Dit doe ik in de raad

In de gemeenteraad ben ik woordvoerder in het sociale domein. De onderwerpen waar ik mij mee bezig houd zijn jeugdzorg, onderwijs, WMO (zorg voor boven de 18 jaar), meedoen, gezondheidsbeleid en kunst, cultuur en evenementen. Op dit moment denk ik actief mee over de jaarlijkse onderwijsconferentie. Dit is een samenwerking tussen onderwijs en gemeenteraad. Daarnaast ben ik ook tafelvoorzitter, zit zo ook in de agendacommissie en ben ik lid van de werkgeverscommissie.

Dit doe ik naast de raad

Naast het werk in en voor de gemeenteraad ben ik ook nog werkzaam in een zogenaamde burgerfunctie: Ik ben 4 ochtenden per week werkzaam voor het Deventer Ziekenhuis als medewerker bloedafname bij de trombosedienst (ik prik bloed bij mensen thuis en op prikposten). Ik begeleid via HomeInstead iemand met NAH (niet aangeboren hersenletsel), en heb een eigen bedrijf MaatContact. Ook via mijn eigen bedrijf doe ik weer verschillende dingen: ik ben inzetbaar als miMakker, geef trainingen en maak ik wekelijks een podcast. Dit alles om contact bij mensen waar dat niet, of niet meer, vanzelfsprekend is te krijgen, te behouden of over te vertellen.

Persoonlijk

En dan ben ik daarnaast ook nog getrouwd met een lieve man die mij al mijn passies laat volgen. Samen zijn wij ouders van 3 volwassen kinderen, waar ik enorm trots op ben. Misschien nog mooier is het hebben van 3 kleinkinderen; ik ben een gelukkige oma!