Bas Donkers gekozen tot plaatsvervangend voorzitter Raad

Na een schriftelijke stemming is Bas Donkers gekozen tot plaatsvervangend voorzitter van de Raad. Tot vorige maand werd deze functie vervuld door Erik Stegink, die na bijna 27 jaar afscheid nam als raadslid.

De plaatsvervangend voorzitter vervangt de burgemeester bij afwezigheid of wanneer de burgemeester inhoudelijk verantwoordelijk is voor het onderwerp dat op dat moment wordt besproken. Ook levert hij een bijdrage aan het bewaken van de integriteit en de kwaliteit van de besluitvorming. Tenslotte krijgt Bas Donkers als plaatsvervangend voorzitter een representatieve rol. Dit geldt bijvoorbeeld tijdens de kranslegging op 4 mei.

Bas Donkers: “Een goede verbinding tussen samenleving, raad en organisatie vind ik heel belangrijk. Daar zal ik me het komende jaar dan ook voor inzetten. Ik vind het eervol dat ik deze rol mag vervullen”.

Bas Donkers (28 jaar) is sinds 2018 raadslid voor de fractie van de VVD. Hij studeerde bestuurskunde en ondersteunt nu overheden bij complexe veranderingen, zoals fusies, reorganisaties en automatisering. Tevens volgt hij een master sociale planologie.

De benoeming vindt plaats in de raadsvergadering van 27 februari aanstaande.