Raadsleden buigen zich over reacties Deventer Denkt Festival

“Hoe ziet jouw ideale Deventer eruit over 10 jaar?”. Tijdens het Deventer Denkt Mee Festival bogen gemeenteraadsleden Henk Groothuis (CDA), Anke Hamstra (PvdA) en Koen Boswinkel (Groen Links) zich over alle binnengekomen reacties.

Afgelopen zaterdag was het zo ver: het eerste Deventer Denkt Mee Festival live uitgezonden vanuit de Bibliotheek Deventer! Na het stellen van de vraag “Hoe ziet jouw ideale Deventer eruit over 10 jaar?” ontving de bibliotheek meer dan 300 reacties van enthousiaste inwoners. De reacties kwamen vanuit de hele gemeente, van Bathmen tot Diepenveen, van Schalkhaar tot de binnenstad van Deventer.

De reacties gingen voornamelijk over de volgende grote thema’s: woningen, duurzaamheid en leefbaarheid. De reacties waren de basis voor een avondvullend programma met muziek van Vera Bon, een column door Pieter van Breevoort, tekeningen van sneltekenaar Fransje Immink en twee inhoudelijke gesprekken over de visie van inwoners op de toekomst van de gemeente Deventer.

Talkshow

Aan de talkshowtafel stonden twee thema’s centraal in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen: stemmen in coronatijd en de kloof tussen politiek Den-Haag en Deventer. Voormalig Tweede Kamerlid Keklik Yücel, WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes, Saxion-student David Molleman en de burgemeester Ron König gingen onder leiding van Özcan Akyol in gesprek over deze onderwerpen.

Jongeren

Gemeenteraadsleden Henk Groothuis (CDA), Anke Hamstra (PvdA) en Koen Boswinkel (Groen Links) bogen zich over alle binnengekomen reacties. De raadsleden selecteerden individueel een idee dat ze verder willen brengen, zoals een zwemgedeelte in de IJssel. Ook in gezamenlijkheid nemen zij iets mee naar de raad. Koen Boswinkel: “Aan het eind van de avond waren we het er met z’n drieën over eens dat we veel meer moeten doen voor jongeren in Deventer, zoals voldoende studenten- en starterswoningen en genoeg plekken waar jongeren elkaar kunnen ontmoeten.”

En nu verder?

Alle 300 reacties werden aan de raadsleden overhandigd. Heeft u een idee ingeleverd waarover u nog eens van gedachten wil wisselen met de raadsleden? Neem dan contact op met de raadsgriffie via e-mailadres griffie@deventer.nl of telefoonnummer 0570 - 69 32 32.