De gemeenteraad bezoekt Keizerslanden

Op woensdagmiddag 26 juni ging een deel van de gemeenteraad langs meerdere initiatieven in de wijk Keizerslanden.

Raadsleden van Groenlinks, ChristenUnie en Deventer Sociaal pakten de fiets en gingen de wijk in. Dat deden zij om meer informatie te krijgen over hoe de gemeente buurtvoorzieningen beter in kan richten en welke thema's er leven in Keizerslanden.

Nieuwe ontmoetingsplek op het Piekfijnplein (Oranjekwartier)

De middag begon met een bezoek aan een nieuw buurthuis aan de Julianastraat 37. De begane grond is een ontmoetingsplek voor jong en oud; voor en door buurtgenoten. Op de bovenverdieping hebben vier kunstenaars hun atelier. De raadsleden kregen een rondleiding door het pand waarbij ze meer hoorden over het belang van dit buurthuis en de impact die het heeft op de leefbaarheid in de wijk.

Woonbedrijf Ieder1 in het Ludgeruskwartier

Vervolgens fietste de groep door naar de Varlarstraat 14. Op dit adres kunnen buurtbewoners tijdens inloopuren binnenlopen bij woonbedrijf Ieder1. De woningcoorporatie heeft de raad bijgepraat over de ontwikkelingn in de wijk, wat zij zien bij de bewoners en welke rol zij hebben bij de leefbaarheid van de wijk. Ook hebben ze meer verteld over de plannen om de buurt te vernieuwen.

Humanitas Wijkgenoot

Tot slot bezochten de raadsleden Humanitas. Hier werden zij bijgepraat over het concept Wijkgenoot, een initiatief waarbij ouderen en jongeren elkaar in de wijk ontmoeten en elkaar ondersteunen. Vanuit de gedachte dat de verbinding tussen jong en oud van waarde is voor beide generaties maar ook kan leiden tot meer verbinding in de buurt.  Humanitas vertelde de raad hoe zij zich blijft ontwikkelen en de wijk in wil. Om daar het verschil te maken. Vervolgens ging de raad in gesprek met jongeren en ouderen over wat ze voor elkaar kunnen betekenen.