Presentatie discriminatiecijfers gemeente Deventer

Woensdag 11 september bezocht de gemeenteraad het Etty Hillesum Centrum in Deventer.

Tijdens dit bezoek heeft het Etty Hillesum Centrum de discriminatiecijfers van 2023 en de 1e helft van 2024 gepresenteerd aan de aanwezige raadsleden. Er is gesproken over wat er opvalt in de cijfers en hoe de cijfers zich verhouden tot de landelijke cijfers. In gesprekken in kleinere groepjes is er gesproken over de landelijke ontwikkelingen, meldingsbereidheid, ontwikkeling kindvriendelijke meldpunt, de preventie tegen discriminatie en het bespreekbaar maken van discriminatie. Meer over het aantal meldingen lees je hier.

Over het Etty Hillesum Centrum

Het Etty Hillesum Centrum Deventer draagt bij aan ‘Beter Samen Leven’. Het EHC wil daarom werken aan het verder ontwikkelen van een inclusieve samenleving. De programma’s zijn erop gericht om jeugd en volwassenen bewust te maken van de gevolgen van uitsluiting en discriminatie vroeger en nu. Ze bevorderen zelfstandig (na)denken en eigen verantwoordelijkheid en stimuleren respect en nieuwsgierigheid naar de ander. Daarnaast neemt het EHC, middels het MDD (Meldpunt Discriminatie Deventer), discriminatieklachten in behandeling om herhaling te voorkomen.

Sinds 2024 is er een landelijke website (www.discriminatie.nl) waar inwoners een melding kunnen maken van discriminatie. Deze meldingen worden vervolgens doorgezet naar het Etty Hillesum Centrum en de medewerkers pakken dit lokaal op.

Bijlage Grootte
Presentatie Etty Hillesum Centrum 2.551,2 KB