Raadsleden spelen spel over de verdeling van woonruimte met woningcorporaties

Woensdag 27 maart was de raad te gast bij woonbedrijf ieder1 voor een bijzondere bijeenkomst.

Samen met ambtenaren van de gemeente en medewerkers van verschillende woningcorporaties namen raadsleden deel aan een spel over de verdeling van woonruimte.

Na een warm welkom door Joke Hofman, directeur-bestuurder van woonbedrijf ieder1, kreeg de raad van Jaap Huibers, directeur-bestuurder van Rentree, uitleg over het woonruimte verdeelsysteem van Woonkeus Stedendriehoek. Hij lichtte toe hoe dit systeem werkt. En gaf inzicht in statistieken. Zoals het aantal verhuurde woningen in 2023, het aantal reacties per advertentie, de slaagkans en de verschillende doelgroepen.

Het spel begon met een uitdaging: 50 beschikbare woningen moesten worden verdeeld onder 70 mensen uit verschillende doelgroepen. In de tweede ronde kwamen daar nog eens 10 mensen bij. Aan elke tafel gingen vijf deelnemers met elkaar in gesprek om de verdeling te bespreken. Na afloop werden de conclusies gedeeld, waarbij de uitdaging van het verdelen van woningen duidelijk naar voren kwam.